ffselm

  • ۰
  • ۰

محبت و عشق در عرفان 34 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 35

چکیده

محبت و عشق در عرفان

خدای تعالی فرمود : « فَسَوفَ یَاتِی الله بقوم یُحبهُم و یحبونه » زود باشد که خدا گروهی آرد که دوستشان بدارد و دوست بدارندش . عرفا در تأویل این آیه گفته اند : همان گونه که بندگان به خدا عاشق هستند ، خداوند هم گروهی از آنان را دوست دارد ، و در ردّ این سخن که : حب خالق به مخلوق نوعی نیاز است وخدا بی نیاز است . می گویند : ضمیر « هُمْ » در « یحبهمُ » به حروف ابجدی 45 و و کلمه « آدم » هم 45 است و محبت دو جانبه است .

عشق و محبت است که آدمی را از موجودات دیگر ممتاز ساخته او را محسود و مسجود فرشتگان قرار داده است . به عشق و محبت است که خدای بزرگ « آدم را به صورت خود آفرید » و او را « جانشین » خود قرار داد ، موهبت عشق و محبت لا یوصف و شکافنده قلم است :

هر چه گویم عشق را شرح و بیان چون به عشق آیم خجل باشم از آن

گر چه تفسیر زبان روشنگر است لیک عشق بی زبان روشنتر است

خود قلم اندر نوشتن می شتافت چون به عشق آمد قلم بر خود شکافت

عشق ، را ز آفرینش و چاشنی حیات و خمیر مایه تصوف و سر منشأ کارهای خطیر در عالم و اساس شور و شوق و وجد و نهایت حال عارف است .

محبت چون به کمال رسد عشق نام می گیرد و عشق که به کمال رسد به فنا در ذات معشوق و وحدت عشق و عاشق و معشوق منتهی می شود و اگر عشق باشد که از مواهب حق است هم به حق می کشاند و می رساند و وصال بر دوام ، جای دیدارها و لذات زودگذر را می گیرد :

عشق معراجی است سوی بام سلطان جمال از رخ عاشق فرو خوان قصه معراج را

صوفی وقتی به این حالت رسید در جهانی دیگر می زید یا عالم دیگری در درون خود ایجاد می کند که در آن کین وحسد و خشم و نفاق راه ندارد و خودخواهیها و حقارتهای بشری مرده و همه جا را نور وصفا و مهر ووفا پر کرده است :

خواجه عبدالله انصاری می گوید : « برکت آسمانها از سپهر است و برکت جانها از مهر است ، چنانکه مرغ را پر باید آدمی را سر باید ، جوینده را صدق باید و رونده را عشق باید . »

نظامی گنجوی گوید :

فلک جز عشق محرابی ندارد جهان بی خاک عشق آبی ندارد

جهان عشق است دیگر زرق سازی همه بازی است الا عشقبازی

صوفیه به سریان عشق در همه موجودات به حسب درجه و لیاقت آنها معتقدند و عشق و محبت را یکی از عالیترین مبانی و اصول تصوف می دانند . پس عشق عطیه یی آسمانی است و همه موجودات در حد خود به حق عشق می ورزند و عشق به آفریدگان نیز از آن رهگذر است که پرتو ذات حق اند و « مجاز پل حقیقت است ».

عشق با این مفهوم وسیع و عالی ، عشقی که مبدأ آن تزکیه و تهذیب نفس و منتهای آن وصول به کمال و فنا در ذات حق است ، عشقی که بالاتر از کفر و ایمان و هدفش خیر مطلق و پر کردن جهام از نور وصفا و خدمت و گذشت و محبت است مفهومی است که صوفیه به عالم اسلام تقدیم داشته اند .

بایزید بسطامی ، گوید :« محبت ، اندک داشتن بسیار بود از خود و بسیار داشتن اندک از دوست . »

شبلی گفت : « محبت ، آن است که هر چه در دل بود ، جز محبوب ، همه محو کند .

مولوی گفت :

عشق آن شعله است که چون برفروخت هر چه جز معشوق باقی جمله سوخت

محیی الدین بن عربی ( ف638 هجری ) می نویسد : « هر کس عشق را تعریف کند ، آن را نشناخته و کسی که از جام عشق جرعه یی نچشیده باشد ، آن را نشناخته ، کسی که گوید : از جام شراب عشق سیراب شدم ، آن را نشناخته چون عشق شرابی است که کسی را سیراب نمی کند . »

به عقیده عارف عشق بزرگترین سرورمز الهی و همه مذاهب زاییده آن است ، هر چه بر بنیان عشق استوار باشد حقیقت و جز آن وسوسه و قیل و قال و مایه تفرقه و ملال است . روز بهان بقلی شیرازی عشق را به پنج قسم تقسیم کرده است :

الهی ، عقلی ، روحانی ، بهیمی ، و طبیعی و برای هر یک خصوصیاتی بیان کرده است :

عشق الهی ، خاص اهل مشاهده ، عشق عقلی ازان اهل معرفت ، عشق روحانی خاص خواص آدمیان ، عشق بهیمی مخصوص اراذل و عشق طبیعی ازان عموم خلق است . و عارف معتقد است امانتی را که خداوند به انسان داد ، همان عشق است . عشق انگیزه تحرک بشری و وجه تمایز انسان از سایر موجودات است .

آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه فال به نام من دیوانه زدند

( حافظ )

مولوی که همیشه از نی وجودش ترانه های عاشقانه بلند است ، دفتر اول مثنوی را در اهمیت عشق و عظمت آن آغاز می کند و بر آن است که :

آتش عشق است کاندر نی فتاد جوشش عشق است کاندر می فتاد

جسم خاک از عشق بر افلاک شد کوه در رقص آمد و چالاک شد

عشق معجون حیات و مظهر کمال و مُثُلِ اعلا و میل ذاتی آدمی به کمال و جاودانگی است . عشق با مصلحت بینی کاری ندارد . عشق در عرفان همان عشق الهی است و اگر گهگاهی مقام عشق در نظر عارفی تنزل کرده ( همچون فخرالدین عراقی یا اوحدالدین کرمانی ) ، باز هم واسطه و پایه برای رسیدن به عشق حقیقی یا الهی شده است ، و گرنه هیچیک از عرفای اسلامی ، این واژه مقدس و محتوای آنرا که









سایر محصولات :
محبت و عشق در عرفان 34 ص

محبت و عشق در عرفان...

تحقیق در مورد اهمیت مدیریت 27 ص

تحقیق در مورد اهمیت مدیریت 27...

تحقیق در مورد اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه فارابی 31 ص1

تحقیق در مورد اهداف...

تحقیق در مورد اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه فارابی 31 ص

تحقیق در مورد اهداف تعلیم و...

محاسبه انتقال گرما در سطوح نانومقیاس 20 ص

محاسبه انتقال گرما در سطوح نانومقیاس 20...

محارب کیست؟ و محاربه چیست؟ 33 ص

محارب کیست؟ و محاربه چیست؟...

تحقیق در مورد انون تجارت الکترونیک 20 ص

تحقیق در مورد انون تجارت الکترونیک 20...

تحقیق در مورد انسان و امواج الکترومغناطیس 32 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد انرژی 20 ص

تحقیق در مورد انرژی 20 ص...

مجله پنجره های مهربانی 34 ص

مجله پنجره های مهربانی 34 ص...

تحقیق در مورد انجمن جهانی هسته‌ای WNA

تحقیق در مورد انجمن جهانی...

مجتمع پزشکان 33 ص

مجتمع پزشکان 33 ص...

تحقیق در مورد امنیت شبکه1

تحقیق در مورد امنیت...

تحقیق در مورد امارالا ینده هوا

تحقیق در مورد امارالا...

متن عربی شهادت بر شهادت 38 ص

متن عربی شهادت بر...

تحقیق در مورد الگوریتم فلوید برای یافتن کوتاه ترین مسیر 6 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد اقدامات ناب و چالشهای جهانی 20 ص

تحقیق در مورد اقدامات ناب...

تحقیق در مورد اقتصاد در آلمان

تحقیق در مورد اقتصاد...

متن اصلی با ترجمه معماری 13 ص

متن اصلی با ترجمه معماری 13 ص...

تحقیق در مورد اعداد اول 14 ص

تحقیق در مورد اعداد اول 14 ص...

متالوژی 20 ص

متالوژی 20 ص...

تحقیق در مورد اقتصاد انرژی هسته ای 14 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد اصل لانه کبوتر 12 ص

تحقیق در مورد...

مبلمان شهری 47 ص

مبلمان شهری 47 ص...

تحقیق در مورد ازدواج 28 ص

تحقیق در مورد ازدواج...

تحقیق در مورد اداره مخابرات 43 ص

تحقیق در مورد اداره مخابرات...

تحقیق در مورد آیین‌نامة معاملات در سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران

تحقیق در مورد...

مبدلهای حراررتی 40 ص

مبدلهای حراررتی 40 ص...

تحقیق در مورد گوگل

تحقیق در مورد گوگل...

مبدلهای حرارتی دسته بندی و ساختمان انها 44 ص

مبدلهای حرارتی دسته بندی و ساختمان...

مبانی مهندسی نرم افزار DFD 7 ص

مبانی مهندسی نرم افزار DFD...

تحقیق در مورد آهک 25 ص

تحقیق در مورد آهک 25 ص...

مبانی شبکه 32 ص

مبانی شبکه 32...

تحقیق در مورد آفات مهم غلات و گیاهان و راههای مبارزه با‌آن 30 ص

تحقیق در مورد...

مبانی جهت یابی و نقشه خوانی 19 ص

مبانی جهت یابی...

تحقیق در مورد آشنایی با دستگاه اسیلوسکوپ

تحقیق در مورد آشنایی...

مبانی و تفاوت‏ها در فقه زنان 22 ص

مبانی و تفاوت‏ها در فقه...

تحقیق در مورد آسیب‌شناسی مدیریت 12 ص

تحقیق در مورد آسیب‌شناسی...

مبانی کامپیوتر 40 ص

مبانی کامپیوتر 40 ص...

تحقیق در مورد ITنقش IT در توسعه اقتصادی و شاخص های توسعه اقتصادی 29 ص

تحقیق در مورد ITنقش...

مبانی کامپیوتر 10 ص

مبانی کامپیوتر 10 ص...

مبانی اتحاد ملی و انسجام اسلام 30 ص

مبانی اتحاد ملی و انسجام اسلام...

مایکروسافت 72 ص

مایکروسافت 72 ص...

ماکس وبر 33 ص

ماکس وبر 33 ص...

ماهواره 18 ص

ماهواره 18 ص...

ماشینهای جوشکاری جریان مستقیم 8 ص

ماشینهای جوشکاری جریان مستقیم...

ماشین های شمع کوب 25 ص

ماشین های شمع کوب 25 ص...

ماشین الکتریکی 22 ص

ماشین الکتریکی 22 ص...

ماشینهای همزمانی 14 ص

ماشینهای همزمانی 14...

ماشینهای الکتریکی 33 ص

ماشینهای الکتریکی 33 ص...

گیاهان تیره نعناعیان 55 ص
گیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق 10ص
بررسی نقش رسانه‌های جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
برق
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی‌سبک (داخلی – خارجی)
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
طرح توجیهی تولید رزین الکید
پل 24 ص

کلمات کلیدی :عشق است است عشق عشق حبت رده است حبت است است اندر laquo حبت عشق الهی مان عشق گیرد عشق laquo raquo وجودات شناخته عرفان
  • ۹۶/۰۹/۱۵
  • وبلاگ وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی